Home > tuin tips > Gebroken hartje, en Violen in mijn tuin.

Gebroken hartje, en Violen in mijn tuin.


 Gebroken hartje  ‘Dicentra’s’

Dicentra behoort tot de familie van de Papaveraceae.
Dicentra’s zijn vroege bloeiers.

Bloeiperiode: In mei komen de eerste bloemen op kleur. De bloei kan doorgaan tot eind juni.

Hoogte: gebroken hartjesplant wordt circa 60 / 80 cm hoog.

Standplaats: groeit op bijna alle gronden, als die maar niet te nat zijn.
Maar op humusrijke en voedselrijke gronden voelt de plant zich het beste.
Een groeiplaats in  halfschaduw is een voorwaarde om een prachtige plant te krijgen.

Vermeerderen: volgroeide planten kunnen in de maand oktober worden gescheurd.

Stekken: doe je zo vroeg mogelijk in het voorjaar. De stek wordt gemaakt van het blad met bladsteel. Je steekt de stekken in een potje met zandig humusmengsel. Eind mei, begin juni worden de stekken op een definitieve plaats uitgeplant.
Het jaar daarop zullen de nieuwe planten gaan bloeien.


Hier onder enkele van mijn Violen die in mijn tuin staan.

Om dat er zoveel soorten violen zijn, en ook die winterhart zijn en zij er meestal zo vrolijk uitzien kunt u er het hele jaar door van genieten.

Vermeerderen: zodra de uitgebloeide bloemen rijpe zaad bolletjes hebben ze er uit knippen en het zaad er van droog en koel bewaren, en in het voorjaar zaaien.



Categorieën:tuin tips
  1. ed
    vrijdag 6 juni, 2008 om 13:41

    mijn violen worden geel (et blad) en de bloemen zien er opeens ook niet florisant uit.
    Kan dit komen door te veel vocht

  2. zaterdag 7 juni, 2008 om 00:04

    Beste Ed,

    Dit kan inderdaad komen door te veel vocht.

    Maar geen paniek als het goed is komen zij vanzelf weer wel bij, dat zie je zoveel bij eenjarige perkplanten.

    Maar perkplanten komen bijna niet op dit weblog voor, daar dit weblog voornalijke over meerjarige vaste bloeiende planten gaat.
    anders krijg ik er dagwerk van en voor mij is dit nu een hobby van wat eens mijn beroep was.

    Vriendelijke groet,
    Henk Polie

  3. Connie
    zondag 9 mei, 2010 om 13:28

    Beste lezer,

    Ik heb heden mei 2010 zaadjes van winterharde violen.
    Wanneer kan ik deze uitzaaien ??

    Vriendelijke groet,
    Connie

    • dinsdag 11 mei, 2010 om 14:54

      Beste Connie,

      Het beste kun je deze zaaien na de ijheiligen, dus vanaf 15 mei kunt u ze zaaien.

      Vriendelijke groet,
      Henk Polie

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

