Home > tuin tips > Passiebloem

Passiebloem

donderdag 25 oktober, 2007 Plaats een reactie Go to comments

Passiebloem Passiflora ‘Purple Haze’

Foto gemaakt in mijn tuin: 25-10-2007

De passiebloem is een snelgroeiende klimmer met grote exotische bloemen. Uit deze bloemen steken helmdraden met blauwe en paarse banden. De passiebloem is niet erg winterhard maar u kunt ze in de volle grond zetten, maar zet ze dan op een beschutte plek in de zon die goed water doorlatend is. Help hem in het begin even een handje met klimmen door hem vast te binden, en geef ze regelmatig water indien het droog weer is. Breng in het najaar een flinke laag blad aan rond de voet van de plant. Na een warme zomer komen er zelfs vruchten aan, de smaak van deze passievrucht is niet echt smaakvol.


Passiebloem vrucht. Foto gemaakt: 25-10-2007

Bloeitijd: juni / oktober

Gevoelig voor bladluizen en spint.

Snoeien:

In het voorjaar. Dode takken terug knippen, de hoofdtak wordt tot ongeveer 1 meter terug gesnoeid.

Levensduur: De plant kan 4 a 5 jaar oud worden, vandaar dat het beter is om regelmatig te stekken zodat u niet zonder komt te zitten.

Vermeerderen: door afleggen of zomerstek.

Stekken.

Normaal kunt u van de hele plant stekken snijden, zowel tussenstek als kopstek. Eenuitzondering vormen de delen die teveel ver-hout zijn en een kopstek die te slap of te jong is. Een goede stek is stevig en heeft twee ogen of knopen. Snij de stek net onder het onderste oog schuin af, zodat u boven- en onderkant kunt onderscheiden. Het is beter om de gesneden stekken eerst een nacht in koel water, evt. met een lichte oplossing voeding te zetten, voor dat u ze op gaat potten. Dit geeft de stek de kans om zoveel mogelijk water en voeding op te nemen via het blad. Verwijder voor het oppotten schutblaadjes, ranken, bloemknoppen en onderste blad(eren), maar laat de bovenste bladeren zitten. Zet de stek met een oog of knoop in de grond en met een oog boven de grond (met daarboven stengel van ± 5 cm). Als de stengel boven aan te ver (voorbij het oog) indroogt kan het ondergrondse oog ook nog voor uitlopers zorgen. Stekpoeder is goed maar niet noodzakelijk.

Categorieën:tuin tips Tags:
  1. Corrie van den Brandhof
    donderdag 26 februari, 2009 om 21:24

    Hoe moet ik de passiebloem snoeien ? Ik heb een erg mooie passiebloem in mijn tuin waar deze zomer heel veel oranje gele vruchten aan zaten. er zitten geen dode takken aan, alles is nog steeds groen. Alleen wordt hij te groot en te zwaar. Toch gewoon terugsnoeien tot op 1 meter ? Komt hij dit jaar dan wel weer helemaal terug ?

    • donderdag 26 februari, 2009 om 21:35

      Beste Corrie,

      Je kan die Passiebloemmen ruistig terugsnoeien tot op 1 meter hoogte, alleen nu hij nog zo groen is zou ik toch maar even wachten tot ongeveer eind maart, vanwege dat het nog wel eens flnk kan gaan vriezen en als hij dan kapot vriest dat zou zonde zijn.

      Vrg. Henk Polie

  2. floor keijzers
    woensdag 14 juli, 2010 om 23:10

    Ik heb mijn passiebloem ongeveer een maand geleden geplant
    Hij groeid kei hard, maar gaat hij ook nog bloeien dit jaar of
    moet ik geduld hebben tot volgend jaar?
    Wat is de bloeitijd van een passie bloem?de een zegd dit de
    ander dat…!Alvast bedankt

    floor

    • woensdag 14 juli, 2010 om 23:36

      Beste Floor,

      Normaal gesproken moet hij gaan bloeien vanaf juli/augustus, dat is helemaal afhangkelijk van het weer. Kijk voor meer informatie bij de maand juli.

      Vriendelijke groet,
      Henk Polie

  3. Yvonne
    dinsdag 21 september, 2010 om 10:05

    We hebben een hele mooie passiebloem die nu nog steeds bloeit!
    Moet ik hem terugsnoeien,zoja wat is dan de beste tijd en hoe moet ik dit doen??
    Gr.Yvonne

    • dinsdag 21 september, 2010 om 20:18

      Beste Yvonne,

      Het snoeien is het beste in het vroege voorjaar als het niet vriest en dan tot circa 1 meter boven de grond, daar de Passiebloem als het geen strenge winter word hij heel lang nog groen blad blijft. Dode takken kant u wel in snoeien daar dit maar een triest gezicht opleverd.

      Vriendelijke groet,
      Henk Polie

  4. donderdag 14 april, 2011 om 20:08

    Beste Cestmir,

    Levensduur: De plant kan 4 a 5 jaar oud worden, vandaar dat het beter is om regelmatig te stekken zodat u niet zonder komt te zitten.

    Dit heb ik inmiddels er ook nu bij gezet.

    Vriendelijke groet,
    Henk Polie

  5. zaterdag 21 april, 2012 om 22:21

    beste,
    ik heb mijn passieflora eind maart gesnoeid tot op een kleine meter.
    Tot op heden is er nog niks van bot verschenen.Zou hij er door komen ?
    Ik heb vorige zomer geplant en heeft het heel goed gedaan.

    MVG,
    Stephanie

    • zaterdag 21 april, 2012 om 23:33

      Beste Emmery Stephanie,

      Dat is voor mij ook heel moeilijk om daar een antwoord op te geven.
      Na deze korte strenge winter en nog eens een paar weken geleden nog eens van -4 tot -8 graden in een nacht er overheen,
      is dat geheel afwachten zeker ook wat het weer tot nu toe in april is alle planten staan bijna stil wat de groei betreft vanwege de lage temperatuur.

      Vriendelijke groet,
      Henk Polie

  6. inger
    maandag 11 juni, 2012 om 19:11

    Beste,
    Ik heb een passiebloem staan. Er komen mooie bloemen uit maar na 3-4dagen lijken ze uitgebloeit en vallen de bloemen eraf.. Hoe komt dat? En wat kan ik eraan doen dat de bloemen langer blijven vasthouden?

    Met vriendelijke groet, Inger

    • maandag 11 juni, 2012 om 21:11

      Beste Inger,

      Door de vele regen en het koude voorjaar krijg je dat probleem wat erger, maar een Passiebloem bloeid vanzichzelf normaal hooguit 5 dagen dus wat dat betreft heb je nog geluk. Maar als het goed is komen er dan weer tegelijk nieuwe bloemen in zo dat het niet eens erg opvald.
      En zover ik weet kan je er verder niets aan doen, dat is de natuur.

      Vriendelijke groet,
      Henk Polie

  7. Gerda Magre
    zaterdag 25 augustus, 2012 om 11:30

    Wij hebben een passiebloem in de serre staan. Nu komen er elke keer wel knoppen aan, maar voor die uitkomen vallen ze er af. Wat doen wij verkeerd? Is wel erg warm geweest de afgelopen weken, maar krijgt genoeg water en staat niet in directe zon, staat nu een scherm voor.

    • dinsdag 4 september, 2012 om 22:53

      Beste Gerda Magre,

      Het enige wat ik daar op kan zeggen dat het aan de luchtvochtigheid kan ontbreken, daar Passiebloemmen normaal in de buiten lucht staan.
      Mogelijk kan je het probleem oplossen door de Passiebloem helemaal regelmatig te besproeien.

      Vriendelijke groet,
      Henk Polie

  8. Kim
    donderdag 6 september, 2012 om 10:37

    ik heb een passiebloem in de tuin staan. Hij klimt mooi op tegen onze schuur. Maar nu (begin september), lijken alle blaadjes en bloemen ineengekrompen. Hoe kan dit?

    • donderdag 6 september, 2012 om 23:34

      Beste Kim,

      Het lijkt mij dat je even goed de bladren en de bloemen moet sproeien daar het de laatste tijd nogal erg droog weer is geweest.

      Vriendelijke groet,
      Henk Polie

  9. patrick
    zondag 21 oktober, 2012 om 17:42

    ik heb een passiebloem staan sinds dit jaar. hoe kun je het beste de hoofdsteel beschermen tegen vorst zodat ik volgend jaar ook gewoon de passiebloem heb. hij staat tegen een schutting aan in de voortuin, maar vorig jaar had ik dit ook en toen was de passiebloem totaal dood gevroren en nu doet hij het eindelijk goed en wil er volgend jaar ook weer lol van hebben.

    • zondag 21 oktober, 2012 om 18:12

      Beste Patrick,

      Snoei hem af tot circa 50 cm boven de grond. En als het gaat vriezen dek hem dan goed af b.v.b met folie.
      Daar de Passiebloemen maar winterhard zijn tot ongeveer -10 graden vorst.

      Vriendelijke groet,
      Henk Polie

  10. Marieke Hofhuis
    maandag 3 juni, 2013 om 16:10

    Beste,
    Ik heb twee nieuwe passiebloemen, sinds vrijdag in een pot staan. Toen ik ze kocht zat er aan beide platen 1 bloem. Maar de knoppen blijven sinds gister dicht. Hoort dit? Komt er maar 1 bloem per keer aan, of gaan binnenkort (na wat meer zon) de andere knoppen ook een voor een open?

    Met vriendelijke groet,
    Marieke

    • maandag 3 juni, 2013 om 16:46

      Beste Marieke,

      Met kouder weer gaan de bloemen dicht, en ja ze bloeien maar 1 a 2 dagen en dan komen als het goed is er vanzelf weer nieuwe bloemen in.
      Geduld is een schone zaak🙂

      Vriendelijke groet,
      Henk Polie

  11. tineke
    maandag 2 september, 2013 om 14:21

    Ik heb een grote passie in mijn tuin die vorig jaar mooi gebloeid heeft. In het voorjaar heb ik alle dode takken teruggesnoeid, dat was bijna tot de grond, het duurde lang voordat hij weer ging uitlopen, inmiddels is hij weer heel groot, maar er zitten geen bloemen en knoppen in. Heeft het zin om er nu nog iets aan te doen?
    Gr. Tineke

    • vrijdag 6 september, 2013 om 21:44

      Beste Tineke,
      Het heeft weinig zin om er nu nog wat aan te doen. Wat je wel kunt doen hem over een maand terugsnoeien tot ongeveer 30 a 40cm boven de grond en dan maar hopen dat hij weer niet zo strenge winter moet doormaken als afgelopen jaar, en dat hij dan wel volgend jaar gaat bloeien.

      Vriendelijke groet,
      Henk Polie

  12. annie den haan
    zondag 3 augustus, 2014 om 11:17

    mijn passiebloem zit vol met knoppen ,maar vallen er allemaal af,bloeit soms maar 1 of 2 bloemen, ik sproei hem regelmatig en geef hem s,avonds water als erg droog weer is en staat in half zob half schaduw , wat zou het zijn,,zie geen luis of degelijk

    • donderdag 7 augustus, 2014 om 16:40

      Beste Annie,

      Ik zou het zo een twee drie niet weten.
      Misschien weten andere bezoekers hier een antwoord op te geven.

      Vriendelijke groet,
      Henk Polie

  13. Laura
    donderdag 25 september, 2014 om 16:31

    Onze passiebloem heeft afgelopen jaar goed gebloeid, maar enkele weken geleden verkleurden ineens alle bladeren en takken bruin. Dit terwijl het toen niet extreem warm of koud was. Het lijkt alsof hij hartstikke dood is. Nu lees ik dat dit wel vaker gebeurd, maar dan vooral in de winter. Is er nog hoop voor onze passiebloem of is dit echt z’n einde?

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

